כמה כלים מומלצים לתהליך ה SEO שלך
מקדמי אתרים שמקדמים הרבה אתרים במקביל ופועלים בזירות תחרותיות מוצאים את עצמם עובדים עם סט גדול למדי של כלים לקידום אתרים. לכל אחד יש את סט הכלים האהוב עליו, אך בשוק ישנם מספר כלים מפורסמים יותר מאחרים שנחשב לסטנדרט. לכלים האלו יש כמה תפקידים:
- אוטומציה של תהליכים
- ייבוא של מידע מפורמט אחד לשני
- ניתוח של קישורי המתחרים והאתרים שלהם
- ניתוח קישורים של האתר עצמו
- מציאת בעיות מבניות באתר ואופטימיזציה טכנית שלו
ועוד
לפני שנמשיך, חשוב להדגיש שרוב הכלים אמנם מציעים גרסה בחינם, אך היא מיועדת בעיקר לצורך הדגמה או פרויקטים קטנים מאוד. כאשר הכלי הוא בחינם, ציינו זאת במפורש.
Yoast
Yoast הוא לא כלי קלאסי והרוב משתמשים בו כתוסף לוורדפרס, שם הוא הפך לסוג של סטנדרט. היתרון העיקרי שלו הוא בכך שהוא הופך את הגדרות ה-SEO לפשוטות מאוד ומאפשר לקבוע תבניות שונות עבור סוגי התוכן השונים באתר (פוסטים, עמודים, קטגוריות וכו').
אבל ל-Yoast יש עוד כמה הגדרות מתקדמות:
- בניית מפת אתר שאפשר לשלוח לגוגל
- חסימת עמודים ספציפיים בפני גוגל
- הגדרות מחבר עבור המידע המובנה של גוגל (מגדיל את הסיכויים שהוא יופיע בצדי תוצאות החיפוש)
- ניהול תגי קנוניקל
- ייבוא נתונים מה-Search Console
- הגדרות שיתוף לפייסבוק. לדוגמה, אם אתם רוצים שהתמונה שתוצג לא תהיה התמונה של הפוסט.
מלבד זאת, Yoast עוזר לכם לבצע אופטימיזציה של התוכן: עבור כל פוסט או דף, אתם מקישים מילות מפתח ויכולים לראות היכן בדיוק הן נמצאות בתוכן. מלבד זאת, הוא יבדוק גם את תגי המטא של כל פוסט, קישורים יוצאים ונכנסים ותגי ALT לתמונות.
Search Console
הכלי הזה של גוגל מחליף את כלי מנהל האתרים הישן שלהם ונקרא Search Console. רבים משתמשים בשירות על מנת למצוא בעיות באתר שלהם כפי שהוא מופיע באינדקס של גוגל, הכלי יכול לאבחן בעיות שונות:
- אתרים שלא מותאמים למובייל
- דפים שמחזירים קוד שגיאה
- בעיות אבטחה
- בעיות עם תיבת החיפוש שמופיעה בתוך גוגל (לא זמינה בכל האתרים).
- סימון של Structured Data
יש לכלי עוד שני דוחות מאוד חשובים. הדוח הראשון הוא דוח הביצועים. כאן אתם יכולים לראות עבור אילו שאילתות האתר שלכם הופיע, כמה אנשים לחצו על הקישור והמיקום הממוצע של הביטוי אצל כל הגולשים שראו אותו. הדו"ח הזה יעיל מאוד אם אתם רוצים למצוא בעיות תכנים שיש להם פוטנציאל לקבל עוד כניסות מגוגל. לדוגמה, יכול להיות ששינוי של תג הכותרת והתיאור כפי שהם מופיעים בגוגל יקפיצו לכם את הכניסות.
עוד פונקציה מאוד שימושית היא בדיקה של פעולות ידניות על האתר: אם האתר שלכם סומן באופן ידני ("קיבל עונש"), הביצועים שלו יפגעו. זה בדרך כלל קורה בגלל טקטיקות קידום מניפולטיביות או מצבים שבהם האתר הופך להיות מסוכן לגולשים בגלל תוכנה זדונית וכו'. הכלי יציג בפניכם מדוע האתר סומן וינחה אתכם כיצד לשלוח אותו לבדיקה מחדש.
מלבד זאת, בכלי מנהלי האתרים יש גם פונקציה נחבאת בשם Disavow Tool. זוהי פונקציה שאומרת לגוגל (לפחות על הנייר) לא להסתכל על קישורים מדף ספציפי או דומיין מסוים. היא שימושית במקרים בהם ישנם קישורים עם פרופיל רע שמפנים לאתר שלכם ועשויים לפגוע בדירוגים שלו. חשוב לציין שזו לא נוסחת קסם וייתכן שלא תראו שיפור או שתראו דווקא ירידה בדירוגים מכיוון שחסמתם קישורים שעזרו לכם.
מכיוון שאנחנו מציעים סט גדול למדי של שירותים, תוכלו לראות בין המתחרים אתרים ל-SEO, אתרים לבניית אתרים ומפתחי אפליקציות.
ahrefs
Ahrefs הוא המתחרה הישיר של SEMRush ולכן הפונקציות שלו די דומות, אם כי הוא לא תומך ב-PPC. עם זאת, כיום אינדקס הקישורים הנכנסים שלו הוא קטן יותר ביחס של בערך 1:3. ובכל זאת, ל-ahrefs יש עדיין כמה פונקציות ייחודיות:
- האפשרות לראות את אחוז הלחיצות המשוער (ה-CTR) עבור כל מילת מפתח. למרבה הצער, הנתון הוא כללי לכל הדף הראשון ולא למיקום ספציפי.
- יכולת למצוא תכנים מובילים מתוך הרשת כדי שנוכל לבצע סיעור מוחות לעמודים דומים באתר שלנו
- קל יותר לראות את מכלול כל הקישורים הנכנסים והממשק כולו הוא בסך הכול קצת יותר נוח
Moz
Moz אמנם מציע פונקציות של מילות מפתח ומעקב אחרי דירוגים, אבל המיקוד שלו היה ונשאר מעקב אחרי קישורים (זאת למרות שהאינדקס שלו קטן יחסית). עוד יתרון של Moz הוא היכולת שלו להציג מידע על עסקים מקומיים ולאתר בעיות כמו למשל רישומים כפולים בספריות מקומיות. זה יכול להיות מאוד שימושי אם אתם עובדים בזירות כמו בתי מלון או מסעדות.
מלבד זאת ובלי קשר לסל השירותים, הבלוג של Moz מצוין וכדאי לכם להציץ בו מדי פעם.
Majestic
Majestic הוא המתחרה הישיר של Moz והוא מתגאה במספר גבוה מאוד של קישורים באינדקס שלו. אם בשאר האתרים מדובר על מאות אלפים, כאן מדובר על בערך 10 מיליון!
יש הרבה שמעדיפים את Majestic בגלל הממשק הנקי שלו והיכולת לנהל פרויקטים שונים בקלות. יחד עם זאת, אין לנו את התכונות השימושיות שקשורות לעסקים מקומיים.
Zefo
Zefo הוא כלי SEO ישראלי בעברית וזהו למעשה היתרון הגדול שלו. הוא מאוד ידידותי והממשק שלו נקי למדי.
יש ל-Zefo את הפונקציות הבסיסיות של בדיקת קישורים נכנסים, חיפוש מילות מפתח ובדיקת מיקומים, אבל גם כמה פונקציות ייחודיות:
- יכולת לבחון שינויים בתנועה על פי עדכוני אלגוריתם של גוגל.
- מתן ציון SEO לתוכן של כל דף, בדומה לרמזור של yoast.
- מעקב אחרי החלפת קישורים שמתריע ברגע שקישור שהחלפתם נעלם.
- הוספת הערות לאתר שלכם או אתרי לקוחות.
- מעקב אחרי לידים דרך Widget של זאפו שנשתל באתר.
- הערכת תנועה על פי מילות מפתח.
- התראות יומיות למייל גם למצב הקישורים (רוב הכלים האחרים מבצעים רק בדיקת מיקומים יומית)
כאשר תירשמו לשרות לראשונה (יש 14 יום בחינם), הוא ידריך אתכם צעד צעד ואפילו יציע לכם מילות מפתח.
כל יום
כל יום הוא כלי חינמי לבדיקת מיקומים שנותן לכם לבדוק עד 1,000 מילים ב-10 אתרים שונים. יש לו גם כלי מציאת מילות מפתח משותפות עם מתחרים, אבל בניגוד לשאר האתרים, כאן צריך להכניס אותם ידנית.
עוד כלי שימושי הוא בדיקת "מזג האוויר" בגוגל. כלומר, מתי בדיוק חלו שינויים חדים בתנועה. יש את הכלי הזה אמנם גם בשירותים אחרים, אבל עד כמה שידוע לנו, זה הכלי היחיד שמספק את הנתונים עבור גוגל ישראל.
Screaming Frog
Screaming Frog הוא אחד הכלים השימושיים ביותר שבנמצא מכיוון שהוא למעשה מדמה את העכביש של גוגל ויכול לתת לכם מידע מרוכז על כל הדפים באתר (בגרסה המלאה).
מה אפשר לראות בו?
- הסטטוס שכל עמוד מחזיר לדפדפן והאם הוא באינדקס של גוגל. מאפשר למשל לבדוק קישורים שבורים (סטטוס 404).
- כותרות Title והאורך שלהן
- תיאור Meta Description והאורך שלו
- כותרות פנימיות : H1 ו-H2 והאורך שלהן
- העמוד הקנוני של כל כתובת
- הפניות מסוגים שונים
- יחס הטקסט לעומת שאר התוכן בדף
זהו למעשה כלי חובה אם אתם מבצעים בדיקת On Site לאתר במסגרת אופטימיזציה. אם אתם משתמשים בגרסה החינמית אתם אמנם לא יכולים לשמור פרויקטים וגם מוגבלים ל-500 כתובות, אבל אתם כן יכולים לייצא את כל המידע לאקסל.
מומלץ ללמוד ולהתעדכן בקבוצת הפייסבוק
Ubersuggest
יש המון כלים לבדיקת מילות מפתח, אבל Ubersuggest עבר לאחרונה שדרוג משמעותי והוא מציע שילוב טוב בין מציאת מילים של זנב ארוך על פי מילה שמקישים, או רעיונות למילות מפתח קשורות. הוא מציג גם את מספר החיפושים המוערך בגוגל ישראל.
PD: קושי החיפוש בקידום ממומן
SD: קושי קידום אורגני
אגב, יש לכלי גם הערכת תנועה וציון של מספר הקישורים הנכנסים, אבל עבור לא מעט מילות מפתח הוא לא מצליח להציג אותם…
כלי דומה בתשלום הוא keywords.io. היתרון שלו הוא ביכולת לחפש גם בערוצים נוספים: יו-טיוב, אמזון וה-Playstore.
Google Trends
רוב הכלים יכולים להציג לנו מילות מפתח שכבר צברו נפח חיפוש, אבל קשה להם להצביע על מגמות. כאן בדיוק נכנס לתמונה כלי של גוגל שלא כולם מכירים. לכלי קוראים Google Trends והוא מזהה טרנדים או מגמות של חיפושים או קטגוריות שונות.
עם זאת, הוא לא מציג נפחים, אלא רק את היחס בין הביטויים או עלייה וירידה באחוזים. לכן, אם אתם רוצים להשתמש בו, כדאי שתכינו בצד רשימה ארוכה שחשובה לכם.
לדוגמה, בתמונה למטה אפשר לראות שהמונח ebay נמצא בסטגנציה כבר זמן רב והוא כנראה עבר את השיא שלו. הוא אמנם עדיין יותר פופולארי מאמזון, אבל אמזון מראה עליה ברמת העניין.
Pagespeed Insights
Pagespeed Insights הוא כלי חינמי של גוגל שמאפשר לכם לקבל ציון על המהירות שבה האתר שלכם עולה. לא מדובר במהירות אבסולוטית, אלא מהירות יחסית לאתרים אחרים. ההנחה המיידית היא שצריך להגיע לציון שקרוב ל-100, אבל בפועל אפילו האתרים של גוגל לא תמיד מגיעים לכך.
החלק היותר חשוב הוא לראות מהן ההצעות שגוגל מציע כדי להאיץ את האתר גם ב-Desktop וגם במובייל.
מלבד הכלי של גוגל, יש גם כלים מקצועיים בשוק עם יותר אפשרויות כמו למשל Pingdom. מלבד זאת שהוא מספק נתונים מדויקים יותר, הוא גם יכול לבדוק את המהירות של האתר שלכם ממדינות שונות, כולל מספקי אינטרנט ישראלים.