איך להעביר אתר ולהישאר בחיים (ובגוגל...)

כל מי שאי פעם העביר את אתר האינטרנט שלו מכתובת אחת לשנייה או אפילו בין שתי מערכות ניהול תוכן שונות, יודע שלא תמיד מדובר במלאכה קלה: האתרים היום נעשים יותר ויותר מורכבים וכל טעות קטנה באמצע הדרך יכולה לגרום לאתר החדש לא לתפקד כראוי ולאבד הרבה מאוד תנועה, בעיקר מהערוץ האורגני (אבל לא רק). למעשה, שגיאות במהלך העברת אתר הן כנראה הגורם הנפוץ ביותר לאיבוד תנועה ודירוגים לאחר ענישה ידנית מגוגל.

למרבה המזל, כיום יש לנו הרבה מאוד כלים שמאפשרים לנו לתקשר מול מנוע החיפוש באופן ישיר דרך ה-  Search Console ולראות מה המצב שלו מול גוגל, אבל יש עדיין הרבה דברים אחרים שצריך לבדוק לפני המעבר וכאשר מבצעים אותו.

האם כדאי בכלל להעביר את האתר?

אם המעבר של האתר הוא למערכת ניהול תוכן חדשה, יכול מאוד להיות שזה באמת משתלם, במיוחד אם מערכת ניהול התוכן מציעה אפשרויות שלא היו קיימות במערכת הקודמת כמו יצירה של עמודים בקלות רבה יותר או ביצועים טובים יותר.

גם מעבר לתקן HTTPS  יכול לתרום לאתר ובמיוחד לתדמית שלו כאתר אמין ובטוח. אם מדובר באתר שגם מעבירים אליו פרטים רגישים, זו חובה של ממש.

לעומת זאת, אם מדובר בסך הכול במעבר לכתובת חדשה, לא בטוח שהמעבר יהיה שווה את זה: הרבה אתרים היום מקבלים חלקים גדולים מהתנועה שלהם דרך גוגל עצמו או רשתות חברתיות, ורק חלק קטן מן הגולשים משתמש בשורת הכתובת. מעבר בשל החלפת כתובת רלוונטי בעיקר אם מדובר בשינוי של שם המותג ולא רוצים לבצע הפניות אוטומטיות שהן בעייתיות בפני עצמן.

צ'ק ליסט לשדרוג אתר

בדיקה מקדימה של שגיאות באתר

חשוב לבדוק את האתר עם כלי כמו Screaming Frog שמבצע סריקה של האתר באופן דומה לזחלן של גוגל ויכול לזהות קישורים שבורים והפניות שאפשר להימנע מהן. יש לשים לב שעל מנת לשמור דוחות לשימוש עתידי, חייבים להשתמש בגרסה בתשלום.

לפעמים יש גם שיירים של עמודים יתומים (שאין אליהם קישור משום דף אחר) שאפשר לראות ב- Google Analytics או דרך שירותים שמחפשים קישורים חיצונים לאתר.

בדיקת השרת

רצוי מאוד לבדוק את האתר על השרת הסופי בו הוא יוצג לגולש בשביל לזהות בעיות כמו עמודים שעולים לאט, שגיאות תאימות (למשל, גרסאות שונות של PHP), הפניות בפורמט לא נכון וכך הלאה. אם חוסמים את האתר בפני גוגל באופן זמני דרך Robots.txt, חשוב להשאיר תזכורת להסיר את החסימה.

מתי לעבור?

בתסריט הכי טוב, נוכל להעביר את האתר בסופו של דבר תוך כמה דקות, אבל במציאות דברים יכולים להסתבך וגם אחרי שעשינו את כל הבדיקות, יכול להיות שהאתר לא יהיה זמין במשך כמה שעות או אפילו ימים. לכן, אפשר לנצל תקופות פחות אטרקטיביות בשנה כמו אלו בין החגים בשביל לבצע את ההעברה.

זיהוי של מקורות תנועה או עמודים בעייתיים

במקרים רבים, זיהוי של העמודים שמאבדים הכי הרבה תנועה או מקורות תנועה שהצטמצמו היא לא מלאכה פשוטה. הדרך הכי טובה להתגבר על כך היא לצלם כמה דוחות מ-Google Analytics מהאתר הישן ולהשוות אותם לנתונים שנאספים באתר החדש. לדוגמה, עמודים פופולאריים, מקורות תנועה, עמודי נחיתה וכך הלאה.

שמות העמודים והיררכיה

במצב אידיאלי בו שמות העמודים לפני ולאחר המעבר זהים, קל יחסית לבצע את ההפניות דרך קובץ ה-.htaccess לעומת זאת, אם גם כתובת האתר משתנה וגם שמות העמודים, זו כבר יכולה להיות בעיה מכיוון שהקשר בין האתר החדש לישן מבחינת גוגל יהיה רופף יותר (וגם את ההפניות יהיה צורך לבצע ידנית).

קישורים פנימיים

קישורים פנימיים יכולים להיות קישורים יחסיים (בלי כתובת הדומיין) וקישורים אבסולוטיים (יחד עם שם הדומיין וכל מה שלפניו). בכל מקרה, מאוד לא כדאי לסמוך על הזיכרון, אלא לבדוק את התבנית שחוזרת במסד הנתונים ולשנות אותה. במקרה הטוב, יהיה אפשר לעשות זאת באמצעות פקודת "חפש והחלף" פשוטה, אבל לפעמיים לא תהיה בררה אלא ללכלך את הידיים.

תגי קנוניקל

תגי קנוניקל מיועדים קודם כל להפריד בין דפים דומים בתוך האתר, אבל אם משתמשים בהם בין אתרים, ובעיקר התגים עדיין מפנים לאתר הישן, זו עשויה להיות בעיה מבחינת הזחלן של גוגל. על מנת לא לקחת הימור, רצוי לכתוב את התג מחדש עם הפניה עצמית או לדף אחר באתר החדש.

תוכן כפול

מלבד כל עניין ההפניות ותגי קנוניקל לא תקינים, יכול להיווצר גם תוכן כפול בדרכים אחרות, למשל:

  • הפיכת חלק מהתכנים הישנים של האתר לתבנית קבועה בלי למחוק אותה מהעמודים הישנים
  • גרסאות פיתוח וגרסאות סופיות שיושבות על אותו השרת
  • בדיקה כפולה שכל הקישורים מתייחסים רק לפורמט אחד של הכתובת (HTTP/HTTPS ו-WWW או בלי WWW).

עמודים חסרים ושגיאות 404

הסרה של עמודים מסוימים או הטמעה של התוכן שלהם בעמודים אחרים היא לא בהכרח דבר רע ויכולה אפילו להיות יעילה בטווח הארוך. לעומת זאת, הפניה של העמודים האלו לעמוד הבית היא לא רעיון טוב. ניסיון לגשת אל העמודים האלו חייב להחזיר קוד 404 או ליצור הפניה 301 לדף רלוונטי אחר.

כזכור, שגיאת 404 לא חייבת להוביל לשגיאה מכוערת של הדפדפן ואפשר ליצור עמוד 404 מותאם אישית שמפנה לעמוד הבית באמצעות קישור רגיל, לתיבת חיפוש או לעמודים פופולאריים באתר

Search Console ומעקב אחרי שגיאות סריקה

ל – Search Console יש כלי מיוחד שמיועד לשינוי כתובת. הכלי עצמו לא תומך במעבר מ-HTTP ל-HTTPS ולכן במקרה הזה יהיה צריך לוודא ששיטת האימות עובדת גם במבנה החדש, להוסיף את המבנה לכלי מנהלי האתרים ידנית ולאחר מכן לבצע את ההוראות בסעיף הבא.

ה-Search Console הוא גם המקום הכי טוב לעקוב בו אחרי שגיאות סריקה. לדוגמה, אם יש לכם פרמטר שמחזיר עמודים בלי תוכן, העמודים האלו יופיעו כ-Soft 404   (עמודים שמתנהגים כמו עמודים שלא קיימים, למרות שהם לא מחזירים שגיאה מתאימה לשרת).

מפות אתר

במידה ולא משתמשים בכלי שינוי הכתובת, רצוי להשאיר את המפה הישנה בתוך ה – Search Console על מנת שלגוגל יהיה קל יותר למצוא את ההפניות. ניתן להסיר את המפה הישנה לאחר שגוגל יאנדקס את כל הדפים מן המפה החדשה.

גוגל אנליטיקס

ההתקנה של גוגל אנליטיקס חייבת להיעשות באותו הרגע בו פותחים את האתר לגוגל בשביל שלא יהיה חסר מידע קריטי ובשביל שיהיה אפשר לעקוב אחרי התנועה הנכנסת של הגולשים.

אם מבצעים שינוי כלשהו באתר, זה יהיה רעיון טוב ליצור דו"ח מותאם אישית שנמשך החל מאותו יום בשביל לראות כיצד הוא משפיע על התנועה הנכנסת (סגמנט).

תזמון ההפניות

כל ההפניות חייבות לעבוד בצורה נכונה ברגע האמת לפני שפותחים את האתר לגוגל. אם יש הפניות ידניות, חייבים לבדוק שההפניות האוטומטיות לא דורסות אותן על מנת שלא הפניות לעמודים לא קיימים או עמודים לא תקינים.

שליטה על הדומיין הישן

כאשר עוברים דומיין, רצוי לשמור על השליטה בדומיין הקודם והעלות של ההחזקה בו מתגמדת לעומת היתרונות שבכך. הסיבה היא שאפילו היום אנחנו לא יכולים להיות בטוחים שההשפעה של קישורים שמקשרים לדומיין הישן משפיעים במלואם גם על הדומיין החדש לאחר שמתבצעת הפניה ומה באמת קורה אם מסירים חלק מן הקישורים הללו (מה שבהחלט יכול לקרות אם הדומיין עובר בעלות ובעל האתר החדש כבר לא מחויב להרבה החלפות).

מעקב אחרי דירוגים ומדדים שונים

מלבד מעקב אחרי תנועה, מומלץ לעקוב אחרי שינויי במיקומים של מילות המפתח בעזרת כלים מתאימים (ה-Search Console לא ממש יעזור לנו מכיוון שהוא מציג רק מילות מפתח שהאתר הופיע בעמודי התוצאות שלהן בפועל). במהלך הזמן, האתר הישן אמור לרדת בדירוגים והאתר החדש לעלות בהם עד שהמצב יתייצב לחלוטין.

אם מבצעים שינויים בקישורים חיצונים שיש לנו שליטה עליהם, גם מדדים פנימיים של הכלים האלו כמו ה-Trust Flow של מג'סטיק יתעדכנו בהתאם.

קידום ממומן

אל תשכחו לשנות גם את עמודי הנחיתה של הקמפיינים שלכם בהתאם, במיוחד שימו לב להגדרות של יעדים (Goals) בגוגל אנאליטיקס על מנת שתוכלו עדיין לעקוב אחרי המרות.
*חשוב להדגיש שגם אם יצרתם הפניות באתר זה לא מספיק וחייבים לעדכן את הכתובות במודעות.

לא לשכוח קישורים

אם האתר שלכם ותיק יחסית, סביר להניח שבמשך הזמן "אספתם" לא מעט קישורים חיצונים, אם מהחלפות קישורים ואם מפוסטים אורחים או כל מקור אחר. בחרו את הקישורים החשובים ביותר ודאגו לעדכן אותם כך שיפנו ישירות לכתובות המעודכנות. שווה להשקיע בזה זמן, אבל לא יותר מדי.

קישורים אלטרנטיביים מרשתות חברתיות ואתרים אחרים

מלבד קישורים ישירים שמשפיעים על הדירוג שלנו בגוגל, יש גם הרבה סוגים אחרים של אתרים שמפנים אלינו, החל מעמודי קרדיט, דרך רשתות חברתיות ועד לקישורים בתוך סרטוני יו-טיוב. עדכנו גם אותם, לפחות את אלו בעמודי הפרופיל הראשיים.

בדיקה חוזרת

לאחר שמבצעים את המעבר, לא מספיק לבדוק את הנתונים בתוך ה-  Search Console, אלא יש לבצע בדיקה חוזרת באמצעות Screaming Frog לכל URL בנפרד על מנת לזהות תקלות או מצבים של הפניות מחוברות בלולאה.

לסיכום, הנקודות החשובות במעבר לאתר חדש:

  • מיפוי הכתובות באתר הישן ויצירת טבלת הפניות קבועות 301 *מומלץ גם לבדוק דרך GA מה הם הדפים המובילים מבחינת תנועה ולוודא שלא מפספסים אותם בהפניות
  • לעדכן קישורים פנימיים
  • לוודא תקינות תג Canonical ותגים נוספים שמשתמשים ב URLים (og, schema וכד')
  • לוודא תקינות של מפות אתר ולעדכן ב search console
  • לוודא הטמעה של אנליטיקס והגדרות (events, goals, filters, אחר)
  • לעדכן כתובות במודעות – קמפיינים *הפניות לא מספיק טוב
  • לעקוב אחרי קצב האינדוקס והשגיאות – להמשיך בביצוע הפניות ותיקונים בהתאם
  • לוודא שאין חסימה לגוגל ב robots.txt או ברמת הדפים (noindex)
  • לעדכן קישורים מאתרים אחרים לדפים שהשתנו

אם מחליפים דומיין אז גם:

  • הפניה 301 ברמת הדומיין
  • לעדכן דומיין באנליטיקס
  • לאמת את הדומיין החדש ב Search Console
  • לעדכן דומיין בפרופילים חברתיים