10 שקרים ששומעים מחברות קידום אתרים
מקצוע קידום האתרים הוא מקצוע חלקלק כמעט כמו עריכת דין: אמנם אין בו רודפי אמבולנסים שעומדים ליד כל אתר שנפגע מהעדכון האחרון של גוגל, אבל בהחלט יש בו שלל חברות או אפילו פרילנסרים שמפריחים לחלל האוויר אין ספור הבטחות שאין להן כיסוי.
כפי שנראה מיד, למרבית ההבטחות האלו יש מכנה משותף והוא ניסיון לקצר דרכים או לעגל פינות ורובן מבטיחות קידום מהיר של חודש אחד או מספר חודשים לכל היותר.
למרבה המזל, אם נדע להריח מקדם אתרים חלקלק לפני שהוא מתקרב אלינו ומנסה לסגור איתנו הצעת מחיר לחוזה קבוע, נוכל לחסוך מאיתנו עוגמת נפש, זמן יקר ובמקרים קיצונים הפסד כספי ניכר.
1.התחייבות למקום ראשון בגוגל
למרבה הצער, נראה שרוב האנשים עדיין לא מבינים שהמקום הראשון האורגני בגוגל לא נקנה בכסף, אלא משתנה באופן דינאמי בהתאם לרלוונטיות של האתרים השונים לשאילתא שאותה הקליד המשתמש. לכן, אי אפשר להתחייב למקום ראשון בגוגל ממש כמו שאי אפשר להתחייב לכך שהבורסה תמשיך לספק רווחים למשקיעים בחמש השנים הקרובות…
2.קידום אתרים זה תמיד אותו הדבר
קידום אתרים אמנם מתבסס על מספר עקרונות מנחים וקבועים, אבל ההכרה האינטימית של המקדם עם התחום של האתר אותו הוא מקדם היא חשובה מאוד מכיוון שעליו להכיר את המתחרים ואת מה שמייחד אותם לעומת תחומים אחרים. לדוגמה, קידום של אתר תדמית בתחום עיצוב השיער אינו דומה כלל וכלל לקידום של חנות וירטואלית למכירת מוצרים לבית.
אין הדבר אומר שמקדם אתרים מנוסה לא יכול להצליח בתחום חדש לו, פשוט לא כדאי לתת למישהו להשתפשף דווקא על הזקן שלכם…
3.אפשר לקדם אתר גם בלי תוכן
זוהי דוגמה לטענה שהייתה נכונה אולי לפני כמה שנים כשקישורי פוטר (קישורים מהחלק התחתון של האתר) ובלוגים סתמיים עוד היו אמצעי קידום לגיטימיים, אבל היום כבר ברור שגוגל בודק את רמת התוכן באתר שלכם ולא ייתן לאתר עם תוכן שמועתק מאתר אחר או תוכן משוכתב באיכות נמוכה דירוגים גבוהים.
4."עם כמות הקישורים שאני אביא לך, אתה תעוף למעלה!"
אולי, אבל אף אחד לא מבטיח לך שאחר כך לא תבוא נפילה חדה וכואבת מאוד… קישורים הם נושא בעייתי למדי בגוגל של השנים האחרונות: מצד אחד אי אפשר בלעדיהם. מצד שני, אם משתמשים בהם יותר מדי, אפשר לגרום לנזקים בלתי הפיכים לאתר, עד כדי הרחקה לצמיתות מגוגל.
במילים אחרות, אל תסכימו למספר קישורים מסוים, אלא דרשו שכל קישור כזה יהיה איכותי, וככל שלוקח יותר זמן להשיג אותו, כך טוב יותר.
5.אני מקפיד על צפיפות מילות מפתח ולכן האתרים שלי תמיד מדורגים גבוה
צפיפות מילות מפתח היא עוד נוסחת קסם שכבר מזמן הפסיקה לעבוד: גוגל חכם מדי כדי לחשוב שאם מילה מסוימת מופיעה בעמוד בדיוק שלוש פעמים, הדבר אומר בהכרח שצריך להציג אותו במקום גבוה כשהגולש מחפש אותה בגוגל… במקום זאת, גוגל מבצע ניתוח רוחבי יותר הכולל גם מילים נרדפות, מילים בהקשרים דומים ושימוש בחלקי ביטויים המפוזרים באופן טבעי לאורך הטקסט כולו. וזוהי כמובן משימה הרבה יותר קשה ומפרכת לכתוב טקסט איכותי מאשר טקסט עם אחוז צפיפות מדויק…
6.שליחה של האתר שלך לעשרות אינדקסים תקפיץ אותך למעלה
כל אותם אינדקסים שמקדמי האתרים שמחפשים דרכי קיצור כל כך מתגאים בהם, הם בסך הכול אתרים שמאגדים רשימות על גבי רשימות של אתרים עם תיאורים שנלקחו אף הם מאינדקסים אחרים. במילים אחרות, הם בעצמם מהווים מאגר של תוכן ממוחזר ומשוכפל, וכבר הסברנו שגוגל ממש לא אוהב את הדברים האלו ויכול אפילו להעניש את האתרים שעושים בהם שימוש…
7."אתה גם ככה לא תבין את שיטות העבודה שלי…"
עם כל הכבוד למקדמים שחושבים שהם מפרקים את גוגל לגורמים מבחינה מתמטית, כל מקדם שהשקיפות היא לא במקום הראשון שלו צריך לעורר אצלכם חשד. כמו כן, רוב פעולות הקידום רחוקות מלהיות מגיה שחורה ואפשר להסביר אותן גם למי שלא מגיע מעולם קידום האתרים מכיוון שהן עושות שימוש בטקטיקות שרובינו מכירים מהגלישה שלנו ברשת כמו כתיבה והפצה של תכנים או בניית קמפיינים ברשתות חברתיות.
8.יש שיטות קידום שחסינות בפני כל העדכונים של גוגל…
אולי יש שיטות קידום כאלו, אבל הן בדרך כלל דורשות איזון מאוד מדויק בין מספר טקטיקות שונות כמו אלו שציינו בסעיף הקודם. לכן, כל מקדם שמכבד את עצמו ולא עובד בתוך וואקום, צריך להיות עם היד על הדופק בכל מה שקשור לעדכונים של גוגל, ולא לסמוך רק על המזל.
9.לא צריך שום דבר חוץ מקידום אתרים
האמת שצריך: גם דירוגים מצוינים במנועי חיפוש לא מבטיחים לך אחוז גבוה של גולשים שיהפכו ללקוחות פוטנציאלים ולשם זאת צריך גם להשקיע בבניית "משפך" נכון בתוך האתר עצמו, כמו גם שיווק ברשתות חברתיות או אתרים אחרים. אמנם לא כל מקדם אתרים הוא גם משווק, אבל לפחות אל תתנו שיוליכו אתכם שולל בנוגע לכך שקידום כשלעצמו הוא מספיק…
10.אפשר להביא אתר לדירוגים גבוהים תוך חודש…
כל תהליך של קידום אתר יוצא מנקודת מוצא אחרת מבחינת מספר המתחרים בתחום, הפעולות שהם מבצעים והאופטימיזציה הקיימת של האתר. לכן, אי אפשר להבטיח קידום תוך חודש וגם לא תוך חודשיים. זוהי הסיבה שדווקא חברות קידום האתרים ההוגנות מבקשות להתחייב לעבודה במשך מספר חודשים.
מצד שני, חשוב לדעת שגם חברת קידום שמכריחה אתכם להתחייבות ארוכת טווח של שנה ומעלה בלי לתת לכם הסבר מדוע היא זקוקה לזמן כה רב, היא חברה שיכולה לנסות ולעשות על הגב שלכם כסף קל עם מינימום מאמץ מבחינתה.
לסיכום עשו את שיעורי הבית שלכם
במקום לסמוך על נותני שירותים שמבטיחים לכם הבטחות שקשה מאוד לעמוד מאחוריהן, העדיפו לבחור בחברות שמציעות מידע ומדריכים באתר האינטרנט שלהן ויש להן תיק עבודות מפורט. חברות שבאמת מאמינות בעצמן ויודעות את העבודה, לא יפחדו לשתף את הידע שלהם עם אחרים מתוך חשש לחשוף "סודות מקצועיים" (וכאמור, אין בדיוק כאלו).
לא יזיק גם לבדוק בפורומים וקבוצות בפייסבוק אם יש נציגים של החברה שמשתתפים בדיונים בקהילת הקידום המקומית או קיבלו המלצות חמות מלקוחות (אפשר לחפש בגוגל את שם החברה ולקבל עוד קצת מושג במה מדובר…)