כמה טיפים לתכנון חנות אינטרנטית מנצחת

כמעט לכל אחד מאתנו יצא להיכנס לאתר אי-קומרס שנראה כאילו בנו אותו במאה שעברה… ואכן, לא מעט אתרי מסחר פשוט לא נראים או מתפקדים מספיק טוב. לפעמים זה נובע מכך שלא עדכנו אותם במשך המון זמן, אבל הרבה פעמים זה נובע מחוסר היכרות עם כל היכולות של ניהול האתר או אפיון לא אופטימלי.

להלן מספר עקרונות סופר חשובים שאתם חייבים לעבוד לפיהם כאשר אתם מתכננים אתר ecommerce:

בניית חנות וירטואלית - דגשים לאפיון וקידום אתר ecommerce

בחרו במערכת שמתאימה לכם

יש היום בשוק המון מערכות לבניית חנויות וירטואליות והמון חברות לבניית אתרים. מה שחשוב לזכור הוא שאתם צריכים לבחור את המערכת שהכי מתאימה לכם מבחינת נוחות השימוש, כמות המוצרים, התממשקות למערכות חיצוניות,  ממשק הניהול ותכונות מיוחדות כגון ייבוא של מוצרים מרשימות גדולות וטיפול נכון בתמונות (אשר יכולות להאט מאוד את האתר), עריכת תוכן נוסף מעבר למוצרים וכן הלאה.

חשוב גם לבחור ספק שידע לנצל עד תום את יכולות המערכת ולהתאים אותה לצרכיכם ללא פגיעה בביצועי או אבטחת האתר. לדוגמה, יכול להיות ששמעתם שוורדפרס היא המערכת הכי מומלצת כיום, אבל אתם חייבים חברה שתדע לעצב ולפתח חנות וירטואלית מקצועית שתתפקד היטב ותצלח עומסים, מתקפות אבטחה ועדכוני מערכת.

 

בנו היררכיה נכונה וחשבו מה אתם רוצים בעמוד הבית

כשמדברים על אפיון אתר, אין ספק שבניית ההיררכיה הנכונה היא אחד השלבים החשובים ביותר: המבנה הבסיסי אמור להיות משהו כזה:

עמוד בית -> קטגוריות ראשיות -> קטגוריות משניות -> רשימת מוצרים (עוד על יצירת היררכיה מותאמת SEO)

במרבית האתרים עם סדר גודל סביר, אפשר למקם את כל הקישורים בתפריט עליון עם עמודים משניים או תפריטים משניים נפתחים, אבל אם התפריט מתחיל להראות כמו אתר בפני עצמו אחרי שפותחים אותו, עדיף לדלל אותו קצת. הדגישו גם את אזור עגלת המוצרים, החיפוש והרישום לאתר ושימו אותם במקום הגיוני (לרוב לצדי התפריט העליון).

 

לפעמים השאלה החשובה ביותר היא דווקא מה לכלול בעמוד הבית: הרבה חנויות שמות מעין חלון ראווה עם תמונות קונספט, אבל זו לא בהכרח הבחירה הטובה ביותר, התאימו את המודולים בדף הבית לקהל היעד, דפי הנחיתה וערוצי התנועה.

 

ברוב המקרים, מומלץ ליצור איזון ולשים בפרונט את3 הנושאים העיקריים שלשמם קיים האתר:

  • חיזוק התדמית – תמונות גדולות ומסרים כלליים
  • חיזוק המכירות – תצוגת מבצעים ומוצרים
  • הגדלת המועדון – טופס הרשמה

צרו תוכן כמה שיותר מקורי

עקב האכילס של אתרים רבים היא שימוש בטקסט לא מקורי מכיוון שהכי קל לקחת את הטקסט שהיצרנים או היבואנים מספקים לכם. לעומת זאת, גוגל לא ממש מת על שכפול תוכן והוא עשוי להוריד את הדירוגים של האתר לעומת אתרים וותיקים יותר.

 

נסו לכתוב תיאורים משלכם לכמה שיותר מוצרים או אפילו תרגמו חלק מהפרסומים השיווקיים של היצרנים השונים מאלו שהיבואנים מוסרים לכם. לפעמים שווה להוסיף גם המלצה אישית למוצרים שאתם רוצים למכור.

 

אם אתם עדיין מתקשים ביצירת תוכן מקורי, השתמשו בבלוג או פינת מאמרים על מנת להעשיר את הטקסט באתר. רעיונות לכמה נושאים שאפשר לכתוב עליהם:

  • השוואה בין מוצרים שונים באותה הקטגוריה (אפל לעומת מכשירי אנדרואיד)
  • סקירה של מוצרים חדשים שצריכים להגיע
  • הסבר על השינויים האחרונים במיסים שמורידים את המחירים לצרכן הסופי
  • ממה להיזהר כשקונים מוצר ג'נרי או רואים פרסומת בלי שם היצרן
  • הבדל בין מוצרים סוג א' לסוג ב' או מחודשים

כפי שאפשר לראות, לא ממש חסר על מה לכתוב, אבל הכי חשוב לקשר מהתוכן הזה למקומות רלוונטיים בתוך האתר מכיוון שזה מחזק את הרלוונטיות שלהם בעיני גוגל וגם עוזרים לכם להמיר גולשים שקוראים את התוכן הזה.

 

חפשו איפה לשלב את הפינה הזו בתוך ההיררכיה של האתר, כך שגם גולש שלא מגיע מגוגל יוכל לראות אותה.

 

מה שחשוב לזכור בהקשר של קידום אתר איקומרס

המדריך הזה הוא לא מדריך קידום אתרים לאתרי אי-קומרס, אבל יש דברים שהמערכת שלכם חייבת לתמוך בהם:

אין כמעט אתרים כיום שאין בהם שליטה ידנית בתג Title וה-Description (התגים שמרכיבים את התצוגה המקדימה של האתר בחיפוש). עם זאת, רצוי שתהיה גם אפשרות לקביעת תבנית שבה רק מילת המפתח משתנה – אחרת יהיה לכם מאוד קשה להשתלט על עשרות או מאות עמודים.

 

שנית, המערכת חייבת להציג חיבור פשוט עם הכלים של גוגל ובראשם Analytics, Search Console ו-Google Ads. ברוב המערכות יש תמיכה כזו, אך חשוב שתהיה לכם "אופציית מילוט" לשתול קוד חיצוני בצורה מאובטחת. בעזרת הכלים האלו תוכלו לבצע הרבה פעולות שיעזרו לכם בטווח הארוך (כגון מתן אפשרות לגוגל לבחור את הגרסה המרכזית של כל מוצר).

 

מומלץ גם לוודא שתהיה אפשרות ליצירת פידים לטובת קמפיינים בגוגל ובפייסבוק וכמובן מעקב ecommerce לאנליטיקס כדי שנוכל למדוד את הפעילות באופן המדוייק ביותר.

 

*מוזמנים לקרוא גם את המדריך לקידום אתר e-commerce

 

מודל של המלצות על מוצרים, שיתופים וביקורות גולשים

עוד עיקרון חשוב הוא התאמת האתר לגולש. לדוגמה, אמאזון מתבססת על אחד האלגוריתמים הטובים בשוק להמלצה על מוצרים, וסביר להניח שזו אחת מן הסיבות העיקרית לכך שגולשים רבים קונים יותר ממוצר אחד אצלה. המנוע שלכם לא חייב להיות משוכלל כמו זה של אמאזון, אבל כדאי שהוא יתבסס על הפעילות האחרונה של המשתמש (גם אם הוא לא רשום אצלכם).

 

מלבד המלצה על מוצרים או שליחת ניוזלטר שבועי, חשוב שלגולשים יהיה איפה לבטא את עצמם דרך דירוגים. הרבה גולשים מעדיפים להיכנס לאתרי השוואת המחירים ולקרוא ביקורות שם, אבל הם איבדו את המוניטין שלהם בשנים האחרונות והרבה מתייחסים אל המידע שמופיע בהם בעירבון מוגבל.

 

בכל מה שנוגע לשיתוף של תכנים מן האתר, השיתוף חייב להיות מודגש בעמודי המוצרים ולא בכל העמודים באתר. הסיבה היא שהעיניים של הגולשים כבר מתרגלות למיקום הקבוע של הכפתור. למעשה, שיתוף של משהו בסגנון "רכשתי אייפון חדש באתר פון-פאוור" אחרי שהגולש כבר ביצע את הרכישה יכול להיות אפקטיבי הרבה יותר מכיוון שיש בו טאצ' אישי. מלבד זאת, את הקישור לעמוד הפייסבוק רצוי לעצב באופן מקורי ולא להסתפק בתיבות המשעממות שפייסבוק יוצרת.

 

טרנזקציות ואבטחה

הרבה אתרים הופכים את כל תהליך הקנייה למורכב מדי בלי הצדקה אמיתית. למשל, אין דבר שיותר מעצבן גולשים מאשר למלא טופס עם המון שדות אחרי שהם כבר הכניסו את המוצרים לעגלה: אם הגולש ירצה, הוא ירשם אחר כך, ובכל מקרה היסטוריות הרכישות שלו מקושרת לדואר האלקטרוני שלו (אליה הוא מקבל את הקבלה). 

 

נשמע מוגזם? אולי כדאי שתקראו על "כפתור ה-300 מיליון דולר"…

מעבר לכך, כמובן שהאתר צריך להיות מאובטח עם תעודה בתוקף ולהציע אפשרויות תשלום שונות. את אפשרויות התשלום או תקני האבטחה בהם האתר תומך יש להדגיש לפני עמוד התשלום, אחרת הגולש עשוי להתמהמה עוד שנייה נוספת לפני שהוא יחשוב אם בא לו לשלוף את האשראי…

 

שירות לקוחות וצ'אט

שירות לקוחות ורכישה טלפונית לא עברו מן העולם ולמעשה אנשים תמיד שמחים לדעת שיש מישהו מהצד השני של הקו אם אתם לא יכולים להיות זמינים בכל שעות היום, תוכלו להיעזר בשירות של מוקדנים שיענו לשיחות וישמרו עבורכם את ההפניות.

 

זה יכול להיות קריטי בעיקר במצבים שבו גולש רוצה לבצע רכישה טלפונית כי הוא לא בטוח לגבי הזמינות של מוצר או מאפיין מסוים, וכאן אם אתם לא זמינים, המשמעות יכולה להיות הפסד של עסקה. שימו את מספר הטלפון שלכם ודרכי יצירת קשר במקום בולט ואפילו בתפריט קיצורי דרך נצמד בנייד.

 

אם אתם משלבים צ'אט באתר, הפכו אותו לנוח ותנו לגולש פידבק כאשר הנציג מהצד השני מקליד או בודק משהו. אם אתם יכולים לשלב קישור לWhatsapp או למסנג'ר, מה טוב…

 

לסיכום, תחום ה ecommerce נהנה מעליה מתמדת עקב מגמה עולמית של מעבר לרכישות באינטרנט, שיפור בתשתיות ובהתנהגות הגולשים. אם זאת, התחרות נהיית קשה מתמיד והלקוחות נהיים פחות סלחניים לאתרים מיושנים, תהליכים מסורבלים ומידע שאינו ברור מספיק. למבנה ועיצוב האתר יש השפעה גדולה על הצלחתו בהמשך, אל תתפשרו והשקיעו לעומק בתהליך כבר משלב המחקר והאפיון.