כיצד ליצור היררכיה נכונה שתשרת את מטרות ה - SEO שלך?
לכל אתר יש היררכיה או מבנה מסוימים, ההיררכיה יכולה להיות כזו שתוכננה בקפידה באמצעות אפיון אתרים קפדני ומציגה לגוגל מבנה אתר מסודר ונוח לסריקה, או שהיא יכול להיות היררכיה מבולגנת שלא הושקעה בו כמעט מחשבה. במקרה האחרון, העכבישים של גוגל יתקשו להבין מהי החשיבות של כל עמוד לעומת העמודים האחרים באתר או שהם פשוט לא יגיעו לכל העמודים בו.
לכן, אחת התופעות הנפוצות ביותר שרואים באתרים עם היררכיה לא מושלמת היא שעמודים מסוימים מתברגים על ביטויי מפתח לפני עמודים אחרים שמבחינת בעל האתר הם חשובים יותר. במקרים קיצונים של אתרים מאוד מבולגנים, היררכיה לא טובה יכולה לפגוע גם בדירוגים של עמודים שאנחנו מקדמים באופן אקטיבי, לדוגמה, אם ננסה לקדם דף שנמצא בדרגת חשיבות נמוכה וקשה להגיע אליו, נתקשה "להסביר" לגוגל למה לדרג אותו גבוה.
מדוע עוד היררכיה היא חשובה?
היררכיה יוצרת חווית משתמש מצוינת: כשהאתר בנוי בצורה נכונה לוגית וקל להתמצא בו, הגולשים נוטים להישאר בו זמן רב יותר ואחוז הגולשים שנוטשים אותו יורד. היום כבר ברור שבין אם גוגל יכול לבדוק את אחוז הנטישה ובין אם לא, אתרים עם אחוז נטישה נמוך, נוטים להתברג במקומות גבוהים יותר. הדבר נכון גם לגבי זמן שהייה באתר : אם המשתמש נמצא באתר רק כמה שניות, כנראה שהוא לא הצליח למצוא את מבוקשו ועבר לאתר אחר…
היררכיה מאפשרת לגוגל להציג Sitelinks לאתר: היררכיה מאפשרת לגוגל להציג קישורים פנימיים בתוך האתר כבר בדפי תוצאות החיפוש ובעצם יוצרים קיצורי דרך אל העמודים הכי פופולאריים ואיכותיים בו, חוסכים זמן לגולש ומעלים את שיעורי הלחיצות. ומכיוון שהם מופיעים בעיקר כאשר הגולש רואה את עמוד הבית של האתר בתוצאות, יש להם השפעה חיובית בעיקר על מותגים או אתרים עם קהל גולשים נאמן מאוד.
אוקי – אז איך יוצרים היררכיה טובה לאתר?
תכנון מראש – ניתן ליצור מבנה היררכי פשוט של האתר כמעט בכל תוכנה שאפשר לחשוב עליה כל עוד אתם יכולים לייצג כל עמוד באתר בצורה כלשהי וליצור קשר בינו לבין עמודים אחרים. בסופו של דבר אמור להתקבל מבנה בצורת עץ עם עמוד ראשי שהוא השורש או הגזע ועמודים משניים שהם ענפים ועלים (ראה תמונה למעלה).
בדרך כלל, כל אחד מהדפים ברמה מסוימת של העץ יהיו שייכים לאותה קטגוריה או תת קטגוריה, ואם אתם לא יכולים למצוא קטגוריה משותפת, כנראה שמשהו בלוגיקה שחשבתם עליה לא הגיוני… בנוסף, שימו לב לא להפריז במספר הקטגוריות ולשמור על איזון בין הצמתים. לדוגמה, לא הגיוני שלקטגוריה אחת יהיו 3 תת קטגוריות, ולאחת 10.
טיפ נוסף ולא פחות חשוב : נסו לשמור על העץ "רדוד" ולא ליצור בו יותר מדי רמות שונות. אתר "עמוק" מדי הוא אתר שמתיש את הקוראים וגם את הרובוטים של גוגל…
התאימו את הניווט והתפריטים להיררכיה
אם תכננתם את העץ שלכם בצורה נכונה, כל צומת בעץ למעט אלו בהיררכיה הכי נמוכה צריכים להתאים לתפריטים שאתם בונים. זוהי גם הסיבה שתרצו לשמור על מבנה עץ מאוזן יחסית ולא ליצור תפריטים באורך לא אחיד.
בכל אופן, בשלב זה אמור להיות לכם שם לכל צומת בעץ, שם שאותו אתם יכולים לתת לדפים השונים באתר מבחינת תגי מטה, URL , TITLE וכו'. (כמובן שחשוב עדיין להקפיד על מילות המפתח).
היזהרו משימוש בתפריטים נגללים (Dropdown Menus)
תפריטים נגללים הממוקמים בתור תפריט ראשי ומציגים תת קטגוריות עבור כל קטגוריה שהמשתמש עובר עליה עם העכבר, הם אולי מרשימים מבחינה גראפית, אבל לפעמיים הם פחות נוחים לקוראים. מבחינת קידום אתרים, התפריטים האפקטיביים ביותר הם עדיין תפריטי משנה בכל עמוד עם קישורים לכל קטגוריות המשנה הרלוונטיות.
אם אתם בכל זאת חייבים להשתמש בתפריט Dropdown, שימו לב שכל הפריטים השונים בו קריאים גם מתוך קובץ המקור של הדף.
אל תשכחו את הקישוריות הפנימית
קישורים פנימיים מתוך תוכן העמודים ולא רק תפריטים, מקלים על הגולשים למצוא עמודים רלוונטיים אחרים בעוד הם מתעמקים בתוכן, אבל הם גם חשובים מאוד למנועי החיפוש על מנת שהאלגוריתמים שלהם יוכלו להבחין בקשר בין עמודים שונים (לדוגמה, שני עמודים מתת קטגוריות שונות). הקישורים הפנימיים גם מעבירים "מיץ קישורים" בתוך האתר וגורמים גם לדפים הפנימיים יותר להיות מדורגים על מילות המפתח הרלוונטיות אליהן.
במצב אופטימאלי, בכל דף תוכן יש לפחות קישור יוצא אחד וקישור נכנס אחד מעמוד אחר, אבל זהו לא כלל ברזל, אלא המלצה בלבד.
סיכום – היררכיה מעל וקודמת לכל
לסיכום, את ההיררכיה עבור האתר שלכם רצוי לתכנן בשלב כמה שיותר מוקדם ומומלץ עוד בשלב האפיון שהוא לרוב אחד השלבים המוקדמים ביותר אחרי שלב יצירת הקונספט. לעומת זאת, שינוי ההיררכיה של אתרים קיימים מתבצעת לרוב בזמן של מתיחת פנים או שינוי עיצוב מחודשים שבלואי הכי עשויות להיות להם השפעות מרחיקות לכת על דירוגי האתר בגוגל.
בכל אופן, גם אם מעולם לא חשבתם על תכנון היררכיה מפורט בהקשר של קידום האתר שלכם, זהו בדיוק הזמן לבדוק את עצמכם ולשפר את המצב.