E-A-T: לאכול ובגדול!
נראה שהרבה זמן לא היה לעולם ה-SEO מילת באזז חדשה, אבל הנה זה קרה: בזמן האחרון כולם מדברים על הצירוף של שלושת האותיות E-A-T (לכל אות יש משמעות בפני עצמה, ולכן לא מדובר בראשי תיבות). גוגל אמנם לא מזכירה את המונחים באופן רשמי בהנחיות שלה למנהלי אתרים, אבל הם בהחלט תופסים מקום חשוב בהנחיות שהיא נותנת למעריכים שלה.
למי שלא מכיר את המעריכים של גוגל, מדובר במעין קבוצות מיקוד שהתפקיד שלה הוא לקחת רשימה של אתרים ולדרג אותם לפי קריטריונים מסוימים. אנחנו לא בדיוק יודעים מה גוגל עושה עם המידע הזה, אבל סביר להניח שהיא משווה אותו מול סט של תוצאות שהאלגוריתם שלה מחזיר ובודקת מצבים של אי התאמות בולטות או פשוט מזינה את הבינה המלאכותית שלה בחלק מן התוצאות שיש עליהן קונצנזוס . המסמך של גוגל מתעדכן כל כמה שנים ו"מודלף" לרשת דרך השרתים שלה, כמו המון מסמכים אחרים של גוגל.
אז מה זה E-A-T?
האות E מתקשרת למומחיות (Expertise), האות A מתקשרת לסמכותיות (Authoritativeness), והאות T מתייחסת לאמינות (Trustworthiness). קל מאוד לחשוב שהמונחים זהים ואתר טוב תמיד יזכה לציונים גבוהים בשלושת הקטגוריות, אך בפועל יש כמה ניואנסים והמצב אינו תמיד כזה.
מומחיות
באתרים מסוימים כמו למשל אתרי רפואה, אתרים כלכליים או אתרי שעוסקים בממשל וחוק, קל מאוד להבין מדוע רוב התוכן חייב להיכתב על ידי אדם שיש לו ידע פורמלי בתחום.
לעומת זאת, על פי גוגל עצמה, יש המון תחומים על גבי הספקטרום בהם אי אפשר לקבל אישור על מומחיות באופן רשמי. לדוגמה, אתרי בידור, אתרי טכנולוגיה או אתרי ביקורת סרטים. במקרה הזה, המומחיות נמדדת בעיקר על סמך רמת הידע והשיתוף של המשתמשים במדיות השונות ברשת כגון פורומים, סרטונים, פוסטים וכו'.
למרות שהעצה הזה יותר רלוונטית לסעיף הבא, רצוי שלעורכים ולאנשים החשובים ביותר למערכת יהיו לפחות כמה פיסות מידע בסיסיות שיוצגו באופן פומבי, אפילו אם מדובר רק על אדמינים בפורום. אפשר גם להשתמש במדדים כמו "מספר הודעות", "מספר דירוגים שקיבל המשתמש", "מספר האנשים שסימנו את התשובה בתור המועילה ביותר " וכך הלאה. אל תשכחו שלגוגל יש היום גישה לחלק מהשאלות והתשובות ברשת והיא מציגה אותן ישירות בתוצאות החיפוש.
אפשרות אחרת היא להפוך את האתר למעין מערכת חדשות קטנה עם תפקידים ברורים כמו עורך כללי, עורכי קטגוריות וכותבים.
סמכותיות
סמכותיות כבר מתקשרת ישירות למי שכותב את התוכן מבחינת הייצוג שלו ברשת: כלומר, לא מספיק שהוא יהיה מקצועי, אלא הוא צריך גם להוכיח שאפשר לסמוך עליו. בהקשר הזה, הכי קל לחשוב על סמכותיות כמו על רשת של קישורים, אך במקום כתובות של אתרים, יהיה מדובר בשמות של אנשים והפרטים שלהם. הסיבה לכך היא שאם לא היה אפשר לסמוך עליכם, כנראה שלא היו מסכימים לפרסם את מה שאתם כותבים במקומות שונים…
אם אתם הכותבים, נסו לשמור על הפרופילים החברתיים שלכם כמה שיותר מסונכרנים אחד עם השני (מבחינת הפרטים הבסיסיים, לא התוכן ), והקפידו ליצור רשת של קשרים, כך שמי שימצא אתכם במקום אחד, יוכל למצוא אתכם בקלות גם במקום אחר. זה יכול להיות דרך דואר אלקטרוני, תפקיד וקישורי nofollow בפורומים ובלוגים (רק אל תסתפקו בתגובות של שתי מילים…).
כאשר אתם (או הכותבים שלכם) כותבים תוכן, גוגל בוחנת גם את המקורות עליהם אתם מסתמכים. בפועל זה אומר שכדאי לא להתקמצן יותר מדי על קישורים חיצונים, ואחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא ויקיפדיה, שהיא אחד האתרים הכי מקודמים ברשת למרות שיש בה 5-6 קישורים יוצאים בערך ממוצע (חלקם להעשרה וחלקם כדי לחזק נקודות ספציפיות דרך הערות שוליים).
גוגל מדגישה שגם כאשר מדובר בסמכותיות, יש חשיבות גדולה למעורבות עם גולשים אחרים, כולל ביקורות או דירוגים במקרה ומדובר בעסקים. לכן, הקפידו על שירות לקוחות ברמה מקצועית, בין אם התשובות שלכם גלויות לעיני כל ובין אם לא. כמובן שאם יש לכם ערך בתיבת המידע של גוגל ("גרף הידע"), זה לא יכול להזיק לסמכותיות. אם יש לכם הרבה ביקורות על העסק ברמה המקומית, הגיבו גם לפחות טובות באופן ענייני.
אמון
נושא האמון הוא אולי המורכב ביותר. אנחנו יודעים שלגוגל יש חלק חשוב באלגוריתם שעוסק באמון (ולעיתים הוא מכונה Trustrank), אבל אף אחד לא ממש יודע ממה הוא עצמו מורכב. בהקשר של E-A-T, יש לאמון כמה משמעויות:
- הכוונה שלכם: אם אתם כותבים פוסטים רק על מנת למלא מקום ולהעשיר את האתר שלכם במילות מפתח, זו לא פרקטיקה טובה. גם אם נניח שהתוכן כתוב טוב מבחינת התחביר ואתם לא דוחפים מילות מפתח בצורה מוגזמת, הוא עדיין צריך לתת לגולש משהו בחזרה. המון פעמים רואים מאמרים כמו "למה אתם צריכים דלת כניסה מעוצבת". במאמר הזה אין באמת רצון לעזור לגולש: עיצוב ורמת הגימור שלו הם בעיקר עניין של טעם אישי ותקציב.
- יצירת קשר קלה: מכירים את האתרים שבהם אין לכם מושג מי באמת עומד מאחורי האתר? אם מדובר בבלוג בעילום שם, זה אולי לגיטימי, אבל כשמדובר באתר של עסק או חנות וירטואלית, זה כבר מתחיל להריח לא טוב. ציינו במקום בולט או בתבנית של האתר את כל המידע שאנשים עשויים לחפש, אפילו אם אתם רק "מחסן וירטואלי".
- אבטחה: אף אחד לא באמת יכול לסמוך על אתרים לא מאובטחים בזמנים שבהם כל כך קל להידבק בווירוסים, סוסים טרויאנים ותוכנות כופר. התקנת תעודת HTTPS היא עניין של כמה דקות היום והיא עשויה לתת לכם יתרון קל בדירוגים. אם אתם מוכרים מוצרים באתר, שימו אינדיקציה להצפנה בה אתם עושים שימוש. מעבר לכך, הנחו את הגולשים שלכם איזו סיסמה לבחור (לדוגמה, אות גדולה אחת, שני מספרים ועוד 5 אותיות באנגלית), היום זה אפילו יותר קל מכיוון שכרום החל ליצור סיסמאות אוטומטיות ולשמור אותן באופן מוצפן בחשבון גוגל של המשתמש. אם הסיסמאות של הגולשים יהיו חשופות, שום תעודת SSL לא תעזור לכם… (מכיוון שהיא מצפינה רק את המידע שעובר בזמן אמת).
לסיכומו של דבר
אין ב-E-A-T שום תגלית מפתיעה, אבל רוב הספקולציות ברשת מדברות על כך שגוגל שמה דגש על הפרמטרים השונים שמרכיבים את המונח בעדכון ה- Medica האחרון, בעיקר בשל העובדה שרוב האתרים שנפגעו היו אתרים שקשורים לתחומים בעלי חשיבות גבוהה (YMYL). זה לא אומר שאתם צריכים להתחיל לבנות את האתר שלכם מחדש, אבל זה כן אומר שאולי כדי לכם קצת לשנות את סדר העדיפויות, גם עבור האתרים שלכם וגם עבור אתרי לקוחות.