מה היה בעדכון? למי זה רלוונטי והאם יש מה ללמוד ממנו?
בין העדכונים המוכרים ביותר של גוגל מהעשור האחרון אפשר לציין את פינגווין ופנדה שהשפיעו על אתרים רבים בכל רחבי העולם. למרות שהיו גם עדכונים אחרים, חלקם אושרו על ידי גוגל וחלקם לא, ההשפעה שלהם הייתה קטנה יחסית, או פשוט לא לגמרי ברורה, ולכן הם זכו לעניין בעיקר מצד אלו שנפגעו מהם כגון בעלי עסקים מקומיים (כגון Pigeon Update).
עדכון ה-Medical של גוגל מתחילת אוגוסט 2018 נמצא היכן שהוא בין לבין: הוא לא היה גדול מאוד, אבל השפיע באופן קונקרטי למדי על אתרים מסוג שגוגל מכנה Your Money or Your Life שנסביר עליהם עוד רגע. מה שחשוב לדעת הוא שגוגל אישרה אמנם את השינוי, אבל לא הוסיפה דבר מעבר לעובדה שמדובר בעדכון רחב וגלובאלי ברמת הליבה. (Core Level).
"הכסף שלך, החיים שלך"
YMYL היא הגדרה וותיקה של גוגל עצמה שהופיעה לראשונה בספר הקווים המנחים שלה כחמש שנים לפני העדכון הנ"ל (מדובר בקווים מנחים לקבוצת האיכות שלה ולא בהכרח למנהלי אתרים). ההגדרה הרשמית היא "דפים שיכולים להשפיע על מצבו הנוכחי או העתידי של מישהו כגון מצב גופני, מצב כלכלי או תחושת הביטחון שלו". דפים כאלו אמורים להיות ממוקמים באתרים עם מוניטין גבוה, רמת מומחיות וסמכותיות גבוהה.
גוגל מביאה כדוגמה אתרים שבהם הגולש מוסר פרטים רגישים יחסית. לדוגמה, אתרי בנקים או להעברת כסף בצורות אחרות אתרים אחרים הם אתרים שמספקים מידע רפואי בעל חשיבות גבוהה או על מידע על החלטות חשובות בחיים (החל מקניית רכב ועד לקיחת משכנתא). המעניין הוא שגוגל מתייחסת גם אל שיפור רמת האושר של בני האדם, הגדרה שהיא בעיקרה סובייקטיבית למדי.
בכל אופן, גוגל מוציאה מן המשוואה אתרים כמו אתרי רכילויות, אתרי בידור ואתרי הומור. מבחינת המדרגים, ההבדל בין האתרים הוא שהבדיקה והסטנדרטים עבור אתרי YMYL צריכים להיות גבוהים וקפדניים יותר. לדוגמה:
- מי יוצר את התוכן? האם הוא נערך נבדק ומתעדכן על בסיס קבוע?
- אופן יצירת הקשר והפרטים המזהים חייבים להיות ברורים
- התאמה בין המוניטין לבין התחום של האתר. לדוגמה, אתר רפואי על נושא מסוים חייב לכלול חומר שנכתב על ידי רופאים שעברו התמחות.
אז מה היה לגוגל להגיד על העדכון?
כאמור, גוגל אישרה שהתבצע עדכון, אך לדבריה אין שום דבר קונקרטי שאפשר לבצע למעט "להמשיך ליצור" תוכן נהדר, כאשר הדפים האלו עשויים יהיו להתברג מעל אתרים אחרים בעתיד.
כמו תמיד, התשובה הזו מאוד עמומה. לדוגמה, מה עם תוכן שכבר קיים באתר? לפי ההגדרה של גוגל בעצמה, אפשר לעשות המון דברים כדי לשפר תוכן קיים. סביר להניח שהתשובה הזו נועדה פשוט למנוע מצב שבו גוגל יוצרת ציפיות שווא ומבטיחה משהו למנהלי אתרים.
ואגב, מי שנתן את התשובה הזו הוא דניאל סוליבמן, אותו אחד שבדרך כלל היה בצד השני וניסה לדלות מגוגל כל פיסת מידע אפשרי על העדכונים עד שעבר לעבוד בגוגל…
Each day, Google usually releases one or more changes designed to improve our results. Some are focused around specific improvements. Some are broad changes. Last week, we released a broad core algorithm update. We do these routinely several times per year….
— Google SearchLiaison (@searchliaison) March 12, 2018
מה רואים בפועל?
כאן הדברים מתחילים להיות יותר מעניינים: אתר Search Engine Land (שכיום העורך הראשי שלו הוא ברי שוורץ) אסף המון נתונים מרחבי הרשת. הנה הממצאים העיקרים:
1. האתרים שנפגעו הם בעיקר אתרי רפואים ואתרים פיננסים, חלק איבדו קצת יותר מ-50% מהתנועה האורגנית שלהם! (sistrix)
2. אתרים אחרים הרוויחו לא מעט תנועה ולפחות אחד עבר את ה-65%, מדובר באתר Carfax.com למכירת רכבים יד שנייה. אתרים קצת פחות צפויים שהרוויחו תנועה הם ebay ו-eventbrite (אתר לתפעול ותכנון אירועים). (sistrix)
3. כמו שאפשר לראות בתמונה, באופן יוצא דופן, השינויים היו גם במקומות ראשונים, במיוחד בנישות של בריאות, נסיעות והימורים (rankranger)
4. לא כל השירותים יישרו קו אחד עם השני. לדוגמה, על פי SEMRush, הנישה שראתה הכי הרבה השינויים היא דווקא של אומנות ובידור, אחת שלא בדיוק נכנסת להגדרה של YMYL. מצד שני, ההבדלים בעוצמת השינויים בין הנישות אצלה היו מזעריים. על פי "ד"ר פט" מ-Moz Cast, ייתכן שהסיבה לכך היא שהשינוי נמשך בערך שלושה ימים ובכל יום השינויים היו קצת אחרים. הנה הניתוח שלהם על פי נישות מהיום הראשון שבו עדיין רואים את קטגוריית הבריאות במקום הראשון (כל שינוי מעל 100 מעלות נחשב לגדול יחסית).
הקשר ל-E-A-T
הדעה הרווחת ברשת היא שעדכון ה-Medic קשור קשר הדוק להגדרה אחרת של גוגל בשם E-A-T, ראשי תיבות שהיא התחילה להשתמש בהן בשנים האחרונות: Expertise – מומחיות, Authoritativeness – סמכותיות ו-Trustworthiness – אמינות.
נשמע פשוט, אבל יש כאן כמה דגשים שחשוב לעבור עליהם:
- כשמדובר על פרשנות, המומחים צריכים להיות מוכרים גם באתרים אחרים ועדיף שיהיה להם מידע ביוגרפי בתוך האתר (עמוד כותב). מצד שני, המומחים יכולים להיות גם מנהלי פורומים או מי שיוצר תוכן גולשים, משהו שהוא מקובל מאוד בקהילות מסוימות. (בארץ אפשר לתת כדוגמה את דוקטורס, ilaw וכו')
- סמכותיות גם כן קשורה לאתרים אחרים, וכמו הרבה דברים בעולם קידום האתרים, היא נבנית עם הזמן. עוד הערה חשובה: עמודים באיכות נמוכה שלא קשורים לנושא של האתר ("עשבים שוטים") יכולים לפגוע בסמכותיות של האתר (בדומה לעדכון פנדה).
- אמינות קשורה לא רק לאמינות המידע עצמו, אלא גם לרמת האבטחה של האתר ועד כמה הגולשים מרגישים נוח למסור לו את הפרטים שלהם.
ומה בארץ?
כמו עם כל עדכון של גוגל, גם הסקרנות הטבעית של הישראלים עוררה עניין בעדכון ה-Medic, אבל דובר יחסית פחות על ההשפעה מהסיבה הפשוטה שקל יותר לדבר על הצלחות מאשר על כישלונות… האתרים הבינלאומיים לא התייחסו לאתרים ישראלים בשל הנפח הזעום שלהם, וכלים להערכת תנועה בדרך כלל לא מספיק מדויקים כדי שיהיה אפשר לקשור את השינויים שהם מציגים לעדכון ספציפי של גוגל, גם אם יודעים מתי הוא התרחש.